menszuidafrika.reismee.nl

Robben Island

Als je in Kaapstad bent, kan een bezoek aan Robben Island niet ontbreken. Een belangrijk gedeelte van de Zuid Afrikaanse geschiedenis heeft zich daar gevormd. We hebben een tijdje terug de kaartjes al online besteld, omdat deze meestal zijn uitverkocht (ook nu). En we hebben ervoor gekozen om Robben Island gelijk op de eerste dag Kaapstad te bezoeken. Het komt namelijk regelmatig voor dat de boottocht wordt geannuleerd vanwege harde wind. Dan varen ze niet uit en word je omgeboekt. Goed om te weten. Vandaag was de wind prima. Er werd gevaren. Mooi! Omdat we pas om 13.00 uur met de boot meegaan, ontbijten we wat later en het is prima verzorgd. Daarna gaan we richting het Victoria en Albert Waterfront. Dit is een opgeknapte havenbuurt. Het is een leuke plek om te bezoeken. Er is een groot winkelcentrum, veel restaurantjes en allerlei straatartiesten vertonen er hun kunsten. Rond een uur of 12 vullen we onze buiken met chocoladetaart, worteltaart en donuts. Jammie. En Mark koopt nog een souvenir. 5 auto's gemaakt van gerecyclede blikjes en batterijen. Echt iets voor Mark. Hierna zijn we klaar om te vertrekken naar de plek waar Nelson Mandela 27 jaar gevangen heeft gezeten. Met een catamaran varen we in zo'n 20 minuten naar het eiland. Daar stappen we over in een bus. De excursie naar Robben Island is nogal geregisseerd. Je kunt het eiland en de gevangenis niet op eigen gelegenheid bekijken, dit kan alleen met een gids. Op het eiland wonen nog zo'n 200 mensen. Om te voorkomen dat deze mensen constant worden geconfronteerd met toeristen, hebben ze alles goed georganiseerd.

De bus dus. In 45 minuten zien we diverse plekken van het eiland. Het gekke is dat er op het eiland relatief weinig te zien is. De gebouwtjes e.d. zijn ooit gebouwd en er is vrij weinig bijzonders aan. Sober en functioneel zoals het moest zijn. De steengroeve was wel apart. Hier moesten de gevangenen stenen hakken. Velen hebben hier oogschade en longaandoeningen aan overgehouden. Ook lopen hier pinguins op het eiland en er zijn schildpadden. Mark weet er eentje op de foto te zetten. Die schildpad is zonder dat hij het weet wellicht straks onderdeel van het fotoboek.

Daarna ontmoeten we een oud politiek gevangene. Hij leidt ons rond in de gevangenis. We zien o.a. het cellencomplex, de cel van Mandela en de groepscellen. De cellen waren hier 2x3 meter. En daar dan 16u per dag inzitten. De overige 8u dwangarbeid....pffff...en dat vanwege een politieke opvatting.

Rond 17.00 uur zijn we weer terug in Kaapstad. We bekijken nog wat souvenirwinkeltjes en daarna gaan we eten. Het Waterfront is een gezellige plek om een deel van je dag door te brengen.

Het weer: bewolkt en 18 graden

suzanne

Hihi, moest best hard lachen om de uitdrukking: echt iets voor Mark. Geeft niet hoor Mark, als je er blij mee bent is het goed ;). Lijkt bijna op Prison escape ;)

John

Leuk om te lezen hoor, echt een mooie reis zeg!! Geniet er nog van!

Gerrit

Gezonde lunch met wortels.