menszuidafrika.reismee.nl

Kaapschiereiland

Ten zuiden van Kaapstad ligt het Kaapschiereiland. De Tafelberg en Kaap de Goede Hoop zijn er onder andere te vinden. Omdat de weersvoorspelling voor vandaag niet denderend is, schuiven we het idee van de Tafelberg voor vandaag van tafel. Dit komt een andere dag. We rijden het schiereiland rond met de klok mee, omdat we hier links rijden en de uitzichtpunten aan die kant liggen. Je leert snel van dat links rijden.

We gaan als eerste naar Muizenberg. Daar is nog een grote hoeveelheid Victoriaanse verkleedcabines te vinden op het strand. Ze zijn ietwat rot van dichtbij, maar het ziet er erg fleurig uit. Daarna rijden we via verschillende badplaatsen door naar Boulders Beach. Hier leeft een kolonie van zo'n 2000 Afrikaanse pinguins. Jaren geleden kon iedereen het strand zo betreden en bij wijze van spreken de pinguins aanraken. Dat aanraken is geen goed idee trouwens, er wordt gewaarschuwd dat ze heeel hard kunnen bijten. We betalen entree en via een boardwalk lopen we naar het strand. Daar zijn ze! Heel veel schattige pinguins. Ze staan, bibberen, plagen elkaar, vechten en slapen. Leuk om te zien. Vooral als ze het water uit komen waggelen. Inmiddels is het lunchtijd. Bij Cafe Pinguino (origineel he) laten we sandwiches maken om mee te nemen.

Op naar Kaap de Goede Hoop! De meeste mensen denken dat dit het zuidelijkste punt is van Afrika, maar niets is minder waar. De zuidelijkste punt is Cap d'Agulhas, maar dat schijnt niet zo'n mooie plek te zijn. Kaap de Goede Hoop is wel het meest bekend en hier ligt de grens tussen de Atlantische en de Indische oceaan. En misschien wel de belangrijkste punt. De vroegere zeevaarders kwamen dit punt namelijk als eerste tegen op hun weg naar het oosten. Hier rondden ze de kaap.

Rond een uur of half 3 trekt alles dicht en begint het te regenen. De wind trekt aan en het wordt best wel fris. We wilden eigenlijk naar Cape Point lopen, maar dat plan skippen we. We rijden door naar de Kaap de Goede Hoop. Wat een geweld hier. De zee is behoorlijk ruig en beukt hard tegen de rotsen. Mooi en indrukwekkend om te zien. Op een droog moment gaan we bij het bekende bord op de foto. Mark en Willian klimmen nog een stuk in de stromende regen de rotsen op. Je wilt dat toch gezien hebben. Hierna rijden we terug naar Kaapstad via de Atlantische kust. Daar passeren we o.a. de 12 Apostelen. Een mooie rotspartij die nu helaas deels in de wolken ligt. Wellicht nog iets voor morgen of overmorgen om nog even te gaan bekijken.

We gaan weer eten bij het Waterfront. De auto parkeren we hier in 1 van de vele parkeergarages. Na afloop blijkt dat we voor 2,5 uur parkeren €0,60 moeten betalen. Dat is nog eens goedkoop. In Kaapstad liggen de prijzen van de restaurants trouwens beduidend hoger. Vanavond hebben we in een redelijk 'prijzig' restaurant gegeten. Voor een hoofd- en nagerecht en drinken waren we ongeveer €16,- p.p. kwijt. In de rest van Zuid Afrika waren we meestal €8,50 p.p. kwijt. En dat is ook nog eens inclusief 15% fooi.

Het weer: vanalles vandaag, namelijk regen, wolken, wind, veel wind en zon, 14 tot 21 graden

Gerrit

Van Muizenberg weet ik nog (van vroeger) dat daar een veldslag heeft plaatsgevonden. Of dat tussen muizen en ratten was en waar die naam vandaan komt weet ik niet meer. Verder veel interessante info in dit verslag.