menszuidafrika.reismee.nl

Kaapstad & Lion's Head

Bijna iedereen weet dat de Tafelberg in Kaapstad ligt. Logisch, dit is de meest bekende. In Kaapstad liggen ook nog de bergen Lion's Head en Signal Hill. Deze twee hebben we vandaag bezocht. Rond 9 uur beginnen we aan de wandeling naar de top van Lion's Head (669 meter). De wandeling begint eenvoudig, we lopen gewoon over een kiezelpad. Na een uurtje begint het redelijk inspannend te worden. We moeten flink over rotsen klauteren. Op sommige plekken is het gebruik van stalen kettingen en ladders noodzakelijk. Heerlijk, dit soort wandelingen!! :) Op de top, maar eigenlijk ook al onderweg, hebben we een schitterend uitzicht op de Tafelberg, Signal Hill, de berg die de 12 Apostelen heet en ook op Robben Island. Tegen een uur of half 1 zijn we weer terug bij de auto. Hierna rijden we door naar Signal Hill zodat we Lion's Head van een afstand kunnen bekijken. Mooie berg is het. Net een piramide. En met enige fantasie een leeuwenkop. Dat zagen de eerste Europeanen erin toen ze in Zuid Afrika kwamen.

In de middag rijden we door naar de badplaats Camps Bay om te lunchen op een terrasje uit de wind. Het waait hier enorm. We denken zelf aan windkracht 7. Kan ook 5 of 10 zijn geweest. Enorm hard in ieder geval. Op het strand worden we gewoon vooruit geblazen. De kabelbaan naar de Tafelberg is vandaag trouwens gesloten door de harde wind. Er zijn slechts twee gondels en er moet een behoorlijk steil stuk overbrugd worden. Gelet op de veiligheid zijn ze dus niet open vandaag. Dit ook om te voorkomen dat ze teveel kots op moeten ruimen.

Tot slot besluiten we de scenic road 'Chapmans Peak Drive' te rijden. Dit is een prachtige bergweg die langs steile afgronden gaat. En dat doet hij. De vangrails en stenen muurtjes zijn welkom tussen weg en afgrond.

De weersvoorspelling voor morgen ziet er erg goed uit. We willen de Tafelberg (met kabelbaan) bezoeken. Hopelijk gaat de wind vannacht liggen. Vandaag was in ieder geval een schitterende dag!

Het weer: zonnig en 20 graden

Lian en Willian

We hebben inmiddels onze fantastische reis afgesloten. Nu geven we met nog een geradbraakt gevoel onze reactie op ons gezamenlijk avontuur. Geradbraakt is voor de volle 100% toe te schrijven aan onze nachtelijke vliegreis. Maar na de komende nacht zal dat gevoel weg zijn en resteert alleen een topherinnering aan een geweldige reis.
Geweldig omdat Zuid-Afrika onze verwachtingen heeft overtroffen. De spanning bij het vertrek uit Johannesburg vanwege het links rijden maakte al snel plaats voor een relaxte sfeer. Een wegennet, behoudens de kleinere binnenwegen met volop potholes of als offroad wegen, waar menig Europees land niet aan kan tippen. Een uitstekende en goed gevarieerde keuken. Relaxte en vrolijke bewoners (uiteraard allemaal direct of indirect aan het toerisme verbonden, want armoe is er ook volop). Geweldige guesthouses, waarbij de overnachtingen bij Bruce en later hij Dave als minder werden ervaren. Misschien zegt het echter meer over de overtroffen verwachtingen bij de overige verblijven.

Het belangrijkste waarom deze reis wederom een juweeltje is geworden hebben we nog niet genoemd. Onze reisleidster heeft gezorgd voor een uitgebalanceerd programma, zowel qua reisperiode, guesthouses, af te leggen afstanden alsook de bezienswaardigheden en excursies. Het is een beetje vooruitlopen, maar onze fotograaf heeft zijn kwaliteiten beslist weer ingezet.
Wij hebben daardoor een beetje de luie toerist kunnen zijn.

Het allerbelangrijkste is dat we gedurende de gehele reis jullie gezelschap wederom als erg fijn en gezellig hebben ervaren. Hartstikke bedankt voor deze geweldige reiservaring.

Gerrit en Clazien

Weer lekker thuis dus. We hebben telkens uitgekeken naar jullie leuke en informatatieve verhalen. Geweldig dat jullie de big 5 ( en nog veel meer) hebben gezien. De (meeste 😉) foto's zijn schitterende plaatjes. Dat beloofd wat voor het fotoalbum dat julie, waarschijnlijk, volgende week wel zullen gaan voltooien. Nog een paar dagen nagenieten en dan weer fijn aan het werk.