menszuidafrika.reismee.nl

Kaapstad & de Tafelberg

Onze laatste dag vandaag in Zuid Afrika. Helaas. We vliegen vanavond pas om 23.00 uur terug naar Nederland, dus we hebben nog een hele volle dag hier. Dat is lekker. Als we wakker worden horen we geen wind en als we buiten kijken, zien we een strakblauwe lucht. Een perfecte dag voor de Tafelberg. Na het ontbijt en het uitchecken rijden we in 15 minuten naar de parkeerplaats. Daar zien we dat alle toeristen die op dit moment in Kaapstad verblijven, in de rij staan om naar boven te mogen. Saskia en Lian stappen snel uit om in de rij te gaan staan en Mark en Willian parkeren de auto een kilometer verder. Uiteindelijk zijn we, na een uurtje gewacht te hebben, om half 11 boven. Het uitzicht is in 1 woord schitterend. We kunnen ver kijken en zien o.a. het stadion (dat ronde stadion van het WK 2012), Robben Island, Lion's Head, Signal Hill en de stranden aan de noordkant van Kaapstad. We lopen van het ene naar het andere uitkijkpunt en genieten ondertussen van het zonnetje. Op de Tafelberg leven ook dassies. Dat zijn Zuid Afrikaanse murmeltieren, ze zien er heel schattig uit.... maar hebben ondertussen hele scherpe tandjes. Ook zijn er headbangers, hagedissen die terwijl ze in de zon zitten doen alsof ze naar hardrock luisteren.... uitgaande van hun bewegingen.

De Tafelberg boven is niet geheel plat natuurlijk, al lijkt dat van afstand wel. Het is licht glooiend en doordat hier vaak wolken hangen, opvallend groen met veel poeltjes.

We steken het plateau over en aan de andere kant hebben we zicht op het hele Kaapschiereiland. Zo mooi. We zien o.a. Kaap de Goede Hoop liggen (ligt zo'n 50 kilometer verder). Ook Hout Bay, waar we gisteren nog langs zijn gereden. Ook zien we beide oceanen in 1 blik: de Indische en Atlantische.

Rond een uur of half drie duikt Saskia nog een winkeltje in om een pin te scoren van Kaapstad. Missie geslaagd :) Hierna rijden we door naar het strand van de plaats Bloubergstrand. Vanaf hier zie je de gehele bergketen vanuit de kant van Kaapstad liggen. Een prachtig zicht.

Deze dag is een hele mooie afsluiting van de prachtige reis die we met z'n vieren hebben gemaakt! We leveren aan het eind van de dag de auto in bij First en eten nog wat op het vliegveld voordat we het vliegtuig instappen. Op weg naar Amsterdam met KLM.

Het weer: zonnig en 23 graden

Dit is tevens ook het laatste verhaal op deze blog. We vonden het erg leuk dat jullie met ons meelazen en op diverse manieren reageerden.

@Gerrit: dank aan jou weer voor al je scherpe reacties en analyses! Tot binnenkort!

Gerrit

Oeps..bij het verhaal van 9 okt.al een "opdebloggeplaatstereisverhalenevaluatie" gezet. Toch nog een opmerking over de foto's van de laatste 2 dagen: SCHITTEREND!